Σάββατο 31 Οκτωβρίου 2009

Δεν... χορταίνουν πωλήσεις τα ελληνικά τρόφιμα στις ΗΠΑ


Στις αρχές του 20ου αιώνα, χιλιάδες Έλληνες κυνήγησαν το όνειρο στην αμερικανική 'Γη της Επαγγελίας'. Για κάποιους το Άγαλμα της Ελευθερίας και το Έλλις Άιλαντ άνοιγαν την πύλη στις ευκαιρίες και το καλύτερο μέλλον, για άλλους μετανάστες όχι… Στις αρχές του 21ου αιώνα, τρεις ελληνικοί όμιλοι επιχειρούν να… αλώσουν την τεράστια αμερικανική αγορά τροφίμων, επενδύοντας σε δίκτυα και εγκαταστάσεις, για να αποδείξουν ότι 'Greeks eat better'.


Οι ΦΑΓΕ, Creta Farm και Vivartia σχεδιάζουν την επέκτασή των δραστηριοτήτων τους, καθώς διαβλέπουν σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης κάτω από την 'ομπρέλα' της μεσογειακής διατροφής και των ευεργετικών στοιχείων της. Έτσι, οι Αμερικανοί εκτός από… souvlaki και mousaka, γνωρίζουν το ελληνικό γιαούρτι και τα αλλαντικά με ελαιόλαδο αντί για ζωικό λίπος.

Οι τρεις όμιλοι επέλεξαν να αποκτήσουν εγκαταστάσεις στις ΗΠΑ, καθώς η αμερικανική νομοθεσία δεν είναι ιδιαίτερα 'φιλική' για τα εισαγόμενα τρόφιμα, κάτι που η ΦΑΓΕ αντιμετώπισε τα προηγούμενα χρόνια. Αντίθετα, οι τοπικές κοινωνίες στηρίζουν τις επενδύσεις, αναγνωρίζοντας ότι η κατασκευή εργοστασίων φέρνει νέες θέσεις εργασίας και έσοδα στην κρατική μηχανή.

Η αρχή έγινε με το γιαούρτι…

Τον δρόμο προς την Αμερική άνοιξε αδιαμφισβήτητα η ΦΑΓΕ, η οποία εδώ και 11 χρόνια έχει παρουσία στην αγορά γιαουρτιού των ΗΠΑ, αρχικά με εξαγωγές της 'ναυαρχίδας' της, του Total. Πλέον με την πλήρη λειτουργία του εργοστασίου της FAGE USA στο Βιομηχανικό Πάρκο του Τζόνσταουν, που βρίσκεται κοντά στην πρωτεύουσα της πολιτείας της Ν.Υόρκης, Ώλμπανυ, η ελληνική εταιρεία έχει κάθε λόγο να νοιώθει δικαιωμένη για την επιλογή της.

Η ΦΑΓΕ ελέγχει ήδη μερίδιο 2,4% επί του συνόλου της αμερικανικής αγοράς γιαουρτιού, η οποία αποτιμάται ετησίως σε 3,7-3,9 δισ. δολάρια σε τιμές χονδρικής. Αυτό σημαίνει ότι η ελληνική γαλακτοβιομηχανία έχει ετήσιες πωλήσεις της τάξης των 89 εκατ. δολαρίων ή περίπου 60 εκατ. ευρώ μόνο στις ΗΠΑ.

Η παραγωγική μονάδα της ΦΑΓΕ, έκτασης περίπου 120.000 τ.μ., τέθηκε σε λειτουργία τον Απρίλιο του 2008 και πλέον οι… μηχανές λειτουργούν στο φουλ. Το εργοστάσιο έχει δυναμικότητα επεξεργασίας 65.000 τόνων γάλακτος το χρόνο και μπορεί να παράγει 15.000 τόνους γιαουρτιού. Πρόκειται για επένδυση ύψους 100 εκατ. ευρώ, ενώ έχει αποφασιστεί η εγκατάσταση νέας γραμμής παραγωγής γιαουρτιού και η κατασκευή νέας κτιριακής μονάδας, κάτι που έγινε δεκτό με θετικά σχόλια από τους τοπικούς παράγοντες.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα του αμερικανικού τύπου, η FAGE USA σχεδιάζει νέα επένδυση ύψους 20 εκατ. δολαρίων που θα αφορά στην επέκταση της μονάδας και των αποθηκευτικών χώρων κατά περίπου 20.000 - 25.000 τ.μ., προκειμένου να είναι σε θέση να διπλασιάσει την παραγωγή γιαουρτιού μέχρι το 2011.

Μάλιστα, τον προηγούμενο μήνα οι δημοτικές αρχές του Τζόνσταουν αποφάσισαν να επιχορηγήσουν με 750.000 δολάρια (500.000 ευρώ) την εταιρεία, καθώς όπως ανέφεραν η FAGE USA καταβάλλει ετησίως 800.000 δολάρια σε τοπικούς φόρους, ενώ ο αριθμός των εργαζομένων από περίπου 110-115 που είναι σήμερα θα ανέλθει σε 150 μετά την ολοκλήρωση του έργου.

Η θυγατρική της ΦΑΓΕ στις ΗΠΑ ιδρύθηκε τον Ιούνιο του 2000, προκειμένου να διευκολύνει τις εισαγωγές του Total και να αναλάβει την προώθησή του. Τον Φεβρουάριο του 2005, ιδρύθηκε η FAGE USA Dairy Inc. η οποία ανέλαβε την κατασκευή του εργοστασίου στην πολιτεία της Νέας Υόρκης.

… 'Εν Ελλάδι' στις ΗΠΑ

Δύο χρόνια ερευνών αγοράς και μελέτης της νομοθεσίας απαιτήθηκαν μέχρι να βρει η Creta Farm το κατάλληλο 'όχημα' για την είσοδό της στην αμερικανική αγορά το 2007.

Πλέον, έχει παρουσία σε 4 μεγάλες αλυσίδες και πολλά μικρότερα καταστήματα τροφίμων στις πολιτείες της Νέας Υόρκης, της Β. Καρολίνα και του Νιου Τζέρσυ και οδεύει προς… νότο. Η κυρία Τζελίνα Κουκουμέλη, Marketing Director της Creta Farm για την Ελλάδα και το εξωτερικό, ανέφερε στο Capital.gr ότι στόχος της εταιρείας μέχρι το τέλος του έτους είναι να μπει σε αλυσίδες που θα καλύπτουν την ανατολική ακτή, μέχρι το Μαϊάμι.

Η στρατηγική ανάπτυξης προβλέπει την 'συμμαχία' με μεγάλες αλυσίδες, ενώ παράλληλα τα προϊόντα μπαίνουν και περιφερειακά σε κάθε πολιτεία, μέσα από συνεργασίες με μικρότερα καταστήματα τροφίμων.

Η κρητική εταιρεία προσανατολίζεται και στην δημιουργία νέων προϊόντων, στο κομμάτι του self service, καθώς μέχρι σήμερα τα αλλαντικά της Creta Farm διατίθενται στο κοινό μόνο από τον πάγκο. Με αυτό τον τρόπο, η πρόσβαση των καταναλωτών στα προϊόντα θα είναι πιο εύκολη, ενώ θα μπορεί να αντιμετωπίσει πιο δυναμικά τον ανταγωνισμό στα ψυγεία με τα τυποποιημένα τρόφιμα.

Η εταιρεία ακόμη δεν είναι κερδοφόρα, αλλά αναπτύσσεται με γρήγορους ρυθμούς, γεγονός που προϋποθέτει επενδύσεις, όπως ανέφεραν πηγές της Creta Farm. Για το 2008 η Creta Farms USA είχε έσοδα 803.000 ευρώ και ζημίες ύψους 519.000 ευρώ. Στο πρώτο εξάμηνο του 2009, ο κύκλος εργασιών της ανήλθε σε 468.000 ευρώ, παρουσίασε μικτά κέρδη 116.600 ευρώ, ενώ οι ζημίες διαμορφώθηκαν σε 365.000 ευρώ.

Η Creta Farm μπήκε στην αμερικανική αγορά το Μάιο του 2007 μέσω κοινοπραξίας με την Clemens Investments LLC, μέλος του αμερικάνικου Ομίλου Clemens Family Corporation,.

Οι δύο εταιρείες σύστησαν από κοινού την Creta Farms USA για την παραγωγή και διάθεση των προϊόντων της ελληνικής εταιρείας στην αγορά των ΗΠΑ. Η ελληνική εταιρεία συνεισφέρει τα αποκλειστικά δικαιώματα χρήσης και εκμετάλλευσης των διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας που διαθέτει για την παραγωγή των προϊόντων της με ελαιόλαδο στην αγορά των ΗΠΑ, τα εμπορικά ονόματα των προϊόντων, την τεχνογνωσία και τις μεθόδους διαφήμισης και προώθησης τους. Από την άλλη πλευρά ο όμιλος της Clemens Family Corporation συνεισφέρει τις σύγχρονες εγκαταστάσεις παραγωγής του, που διαχειρίζεται η θυγατρική του Hatfield Quality Meats Inc., και το ευρύ και εκτεταμένο δίκτυο διανομής και πωλήσεων που διαθέτει.

Τα σχέδια της Vivartia…

Η Vivartia μπήκε στις ΗΠΑ μέσω μιας μεγάλης εξαγοράς από τον κλάδο της αρτοποιίας, αλλά δεν προτίθεται να μείνει μόνο εκεί, καθώς προσανατολίζεται στην εξαγωγή και γιαουρτιού.

Πηγές της εταιρείες ανέφεραν στο Capital.gr ότι 'η εξέταση νέων αγορών δεν είναι κάτι καινούργιο για εμάς', σημειώνοντας ότι ήδη η Vivartia στον κλάδο των γαλακτοκομικών έχει παρουσία και εκτός Ελλάδος, σε Κύπρο και Βουλγαρία.

Υπό τις παρούσες συνθήκες, στις σκέψεις της διοίκησης είναι οι εξαγωγές γαλακτοκομικών και όχι για την δημιουργία παραγωγικής μονάδας, γι’ αυτό και το τελευταίο διάστημα το δυναμικό της Vivartia ενισχύθηκε με στελέχη που γνωρίζουν καλά την αμερικανική αγορά γιαουρτιού. Ουσιαστικά εξετάζεται ένα μοντέλο ανάπτυξης ανάλογο με αυτό που ακολούθησε η ΦΑΓΕ, μπαίνοντας σταδιακά στην αγορά, ωστόσο η Vivartia έχει ήδη δίκτυο διανομής για να στηρίξει απευθείας τις εξαγωγές της.

Η θυγατρική της MIG εξαγόρασε τον Μάρτιο του 2008 αντί 320 εκατ. δολαρίων την εταιρεία Νonni’s με έδρα το Ιλλινόι, η οποία δραστηριοποιείται στον κλάδο της αρτοποιίας και των ζαχαρωδών με έξι εργοστασιακές μονάδες (3 στο Νιου Τζέρσυ, 1 στην Οκλαχόμα, 1 στο Μπρονξ της Νέας Υόρκης και 1 στο Τενεσύ). Επίσης, διαθέτει ένα ιδιαίτερα ισχυρό και ανεπτυγμένο δίκτυο διανομής, που καλύπτει σημαντικό κομμάτι της αγοράς των ΗΠΑ, το οποίο ο όμιλος θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει ως πρώτη βάση εισαγωγής των ελληνικών προϊόντων στις ΗΠΑ.

Τον Δεκέμβριο της ίδιας χρονιάς, η Nonni’s εξαγόρασε στην Βόρεια Καρολίνα το πρώην εργοστάσιο της κλωστοϋφαντουργίας T-4 Unifi Inc. έναντι 7,6 εκατ. δολαρίων, προκειμένου να δημιουργήσει εκεί δύο νέες γραμμές παραγωγής.

Σύμφωνα με αμερικάνικα δημοσιεύματα, πρόκειται για επένδυση ύψους 27 εκατ. δολαρίων (18 εκατ. ευρώ), ενώ έλαβε επιχορήγηση 300.000 δολαρίων από το One North Carolina Fund, το οποίο χρηματοδοτεί επιχειρήσεις που αναπτύσσονται στην πολιτεία.

Η Nonni’s επίσης φέρεται να συζητά τους τελευταίους δύο μήνες την εξαγορά του εργοστασίου της Stella D΄Oro Biscuit΄s, στο Μπρονξ, το οποίο έκλεισε λόγω οικονομικών προβλημάτων και περιήλθε στον έλεγχο του fund Brynwood Partners.

Οι ελληνικές εξαγωγές στις ΗΠΑ

Αρνητική πορεία κατέγραψαν το 2008, αλλά και στο πρώτο τρίμηνο του 2009 οι ελληνικές εξαγωγές τροφίμων και ποτών στην αγορά των ΗΠΑ, σύμφωνα με τα στοιχεία του Γενικού Προξενείου της Ελλάδας στη Νέα Υόρκη. Αιτία, πλην της οικονομικής κρίσης, η πολύμηνη απεργία στο λιμάνι του Πειραιά, αλλά και η διακοπή των εξαγωγών γιαουρτιού από τη ΦΑΓΕ.

Η συνολική αξία των τροφίμων και ποτών τα οποία εξήχθησαν από Ελλάδα προς τις ΗΠΑ το πρώτο τρίμηνο του 2009 ανήλθε σε 45,312 εκατ. δολάρια (ή 30,208 εκατ. ευρώ), μειωμένη κατά 5,44%. Το μερίδιο του κλάδου τροφίμων-ποτών στις συνολικές εξαγωγές μας προς ΗΠΑ το πρώτο τρίμηνο του 2009 (225.615.000 δολάρια) ανέρχεται σε 20%.
Οι εξαγωγές γαλακτοκομικών υποχώρησαν κατά 68%, στα 4,665 εκατ. δολάρια έναντι 14,528 εκατ. το πρώτο τρίμηνο του 2008. Το βασικό πλέον -σχεδόν το αποκλειστικό- εξαγώγιμο γαλακτοκομικό προϊόν μας στις ΗΠΑ είναι το τυρί, που κατέγραψε ωστόσο, εντυπωσιακή άνοδο κατά 106% (στα 4,452 εκατ. δολάρια). Αντίθετα, το γιαούρτι τείνει να εξαφανιστεί, με εξαγωγές αξίας 124.000 δολαρίων έναντι 12,345 εκατ. το πρώτο τρίμηνο του 2008. Ενδεικτικό είναι ότι το 75% των εξαγωγών του 2008 είχαν ήδη πραγματοποιηθεί το πρώτο τρίμηνο, πριν ακόμη λειτουργήσει το νέο εργοστάσιο της ΦΑΓΕ στις ΗΠΑ.

Η συνολική αξία των ελληνικών τροφίμων και ποτών που μπήκαν στις ΗΠΑ το 2008 ανήλθε σε 196 εκατ. δολάρια (-18%).
capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου